Liefde en leegte/ verlatenheid

Thomasviering

Voor een kerkdienst in de Hervormde kerk in Ommen zou ik een schilderij maken. In het eerste contact over mijn schilderijen voor deze Thomas viering werd als thema genoemd liefde en leegte/ verlatenheid.

Ik heb twee schilderijen gemaakt één op doek en één op papier. Ik beschouw ze als pendanten. Pendanten zijn in de kunst twee bij elkaar behorende werken, ze zijn gemaakt om samen te worden getoond. Bij schilderijen gaat het vaak om twee werken van ongeveer dezelfde afmetingen. De man en vrouw staan vaak naar elkaar toe, op beide schilderijen worden dezelfde objecten en meubels gebruikt en /of de personen maken oogcontact.

Dit komt absoluut niet overeen met mijn schilderijen maar door het thema liefde en verlatenheid beschouw ik deze man en vrouw toch zo.

Bij het  “vrouw”schilderij ben ik uitgegaan van een foto uit de film “Beyond the steppes” waarin ik de verlatenheid maar ook de belangeloze liefde zag. Belangeloos, want van een baby kun je niets terug verwachten geen hulp van hem of haar in deze verlaten leegte. Zelfs het huis is gesloten en de sloot droog.  Hooguit krijg je een lachje van herkenning, wat dan misschien toch weer de kracht en de moed aanwakkert om door te gaan.

(De man geschilderd op papier, moet ik nog opnemen in deze site)

De man staat nat en nog  na druppend op straat, het heeft geregend in de stad, hij is verlaten en alleen. De liefde voor zijn huisdier dreef hem naar buiten. Dat beestje toont hem enthousiaste herkenning en blijdschap als hij thuiskomt of zoals nu, wanneer ze samen naar buiten gaan. De vensters van de gebouwen rond het plein zijn donkere gaten de wereld is voor hem leeg, maar de liefde, al is het voor een dier, geeft de wereld een gouden glans.

Luuk Vogelzang.